I WISH YOU

Monday, January 3, 2011

+++ SENYUM++SMILE++SENGIH.+++

Daripada Umar bin Al-Khatab R.A dia berkata.. 
        “RasulluLLAH SAW tersenyum dan baginda adalah orang yang paling bagus giginya”
        (diriwayatkan Ibnu Hibban di dalam sahihnya) -dipetik dari Yussamir.


Assalamua'laikum wbt.


Anda semua mesti pandai senyum kan...aiyookk, kita try skali tgk...3, 2, 1...


JENG...JENG...JENG...


pandai senyum rupanya....hihi

haaa...knp mesti malu2 kucing untuk senyum...kucing pon x malu untuk senyum tau...buktinya....





"Saya mmg x malu...manusia jer cakap saya malu"hihi..kawan2, senyum!

haa..x susah kan...cuma tarikkan bibir ke tepi dan nampakkan gigi jer ( kalo xnmpak pon xper)...so, jangan malu2 untuk senyum...setiap senyuman kan ADALAH SEDEQAH ( the simplest SADAQAH yg boleh kita amalkan) ...jadi, kali ini saya cam berminat untuk menulis tentang isu SENYUM atau katanya minah salleh SMILE atau cik mek molek kelate kato SENGIH...okke, siap2 semua untuk SENYUM sepanjang membaca "entry" yang nie... 


Sejak kecik dulu lagi saya diajar to give smile to everyone...sape tkg ajar tue...hehehe.pastinya My Mom la...ingat lagi mase umo darjah 3 (brape ekk umo?haha)...maser tue xtau pape lagi pasal senyum/smile/sengih nie...FLASHBACK ....maser Mama amik saya kat skolah, dalam keta la...tiba2 je saya tgk muka Mama...tgk dia tgh senyum (xnmpak gigi la)...then, saya pandang depan xda org pon, pndang kiri kanan pon xda org...blakang sah2 la x pandang...Dlm hati nie penuh dengan curiosity, knp mak aku sengih nie...risau gk kan...then, tnpa segan silu (biasala, kanak2 kan)..i asked my mom..."Ma, bakpo mama senyum sore? xdok ore pon..sengih ko sapo?" then my mom replied..."Senyum kan satu SEDEKAH, xpola xdok ore ko ado ore ko, keep smiling (mak sy xckp BI pon, tokok tambah je nie)...walaupun kita xknal ore tue kita SENYUM je la..." dan mulai dr hari tue, saya mempelajari sst yang berharga dr sorg IBU bhw...


:SENYUM ADALAH SATU SEDEKAH:


mak saya ajar untuk sentiasa senyum pd semua org ( cuma sy jer yg ketegaq kdg2 tue ...hihi ) ...mak awak ader????? haruslah kan...


everyday n everywhere kita pasti akan dapat lihat org senyum kan...bahagianya smua org...bagus2..xkesahla dlm apa keadaan sekali pon...ada yg senyum ikhlas, ada yg x brapa sgt, ada yg senyum bila bacer mesej (penah kan?jgn tipu)...ada yg senyum sebab dpt berita gembira dan semuanyalah...TAPI...ada jgk org yg susah nk senyum...knp yea?agaknya urat2 saraf dorg nie xdpt bekerja dgn baik kot...(juz kidding)...okke2, serius sket...


KENAPA X NAK SENYUM????? bukan susah sgt pon kan, x kna bayar pon...malah benda yg paling senang sekali nk buat...btol x? (cepat anggukkan kepala...hihi)...muka dh cantik,ensem, bergaya, tip top tp xnak senyum...masam jerr..aduhaiii...ruginya!




Yang mana pilihan ANDA?



kalau kita senyum, org yang tengah kusut pandang kita pon akan jadi tenang tau...sesekali..eh bukan, sentiasa lah amlkn senyum untuk semua orang...saya pon tengah berusaha utk belajar senyum jgk like my mother tp SUMPAH xleh buat la cam dia...sy kna senyum bila jumpa org jerr...kalo sesajer, xleh maintain senyum...tabik spring lah utk my mom! dok sajo pong buleh senyum...=) keadaan yg paling susah nk senyum sekali ialah bila kita ditimpa masalah/berita yg kurg menggembirakan...btol x? saya pon kdg2 susah jgk, tp lama2 bla dh okke...senyum gak la..MUHASABAH semula.


skang nie pon dh byk kempen utk galakkan rakyat Malaysia untuk SENYUM...walopon senyuman kita x seindah ct nurhaliza atau erra fazira...tp kita jadi lah diri kita...senyuman kita ttp yg paling menawan...jadi, apalagi kawan2, sempena tahun baru 2011 nie apa kata kita ubah jadi seorang yg MURAH DENGAN SENYUMAN...jom2! (walopon kita xdpt posting lagi smpai skang...terus senyum...)...biarlah kita menjadi org yang paling kaya dengan senyuman...like our Prophet Muhammad S.A.W...InsyaAllah.


Seperti firman ALLAH “sesungguhnya telah ada pada diri RasulluLLAH itu suri tauladan yang baik bagi kalian(iaitu)bagi orang-orang yang mengharap(rahmat)ALLAH dan (kedatangan)hari kiamat dan dia banyak menyebut ALLAH”(al-ahzab:21)




dulu, masa kat skolah (SMSAH), Ada la sy dgr tazkirah dr akak2 senior di mana katanya senyuman yang paling manis adalah senyuman yang menampakkan 8 batang gigi...(cepat kira, cukup x 8 batang gigi kawan2)..haha...TP mmg btol pon. manis la.



DALAM SUSAH PON KENA SENYUM KE?

Mesti ramai yg kata ‘ish!susahlah nak buat macam tu’. Kenapa pulak susah,sedangkan RasulluLLAH S.A.W. boleh buat ,kita mesti boleh gak kan? Kata MALAYSIA BOLEH...hihi..Ada satu dalil.-


Diriawayatkan bahawa pada suatu hari Uyainah bin Hisn memasuki tempat RasulluLLAH SAW.Sementara dia termasuk dikalangan bangsa Arab yang beperangai kasar ,ketika uyainah sudah sampai di hadapan baginda,maka baginda tersenyum kepadanya.Masalah ini telah disebutkan Aisyah RA.: “Ada seorang lelaki yang meminta izin untuk bertemu dengan baginda Nabi.Ketika baginda melihat orang itu dari jauh ,maka beliau bersabda, “Dia adalah seburuk-buruk saudara dalam kerabat dan anak dalam kerabat”.Namun ketika orang (Uyainah) itu sudahduduk,baginda memberikan senyuman di wajah dan menerima dengan baik hati kedatangan orang itu.
Ketika orang itu sudah pergi ,Aisyah berkata kepada baginda: “Wahai RasulluLLAH ketika melihat orang itu tadi dari jauh engkau berkata begini dan begitu.Tapi kemudian engkau berwajah ceria setelah berada di hadapannya dan menerima kedatangannya dengan baik hati.”..Kemudia baginda bersabda “Wahai Aisyah,bilakah engkau melihatku berbuat tidak baik?.” (diriwayatkan Al-Bukhari)


Al-khataby berkata tentang makna hadis ini:Hadis ini dikompromikan dari sudut adab dan ilmu.Sabda Nabi SAW tentang diri umatnya tentang sesuatu gambaran yang tidak disukainya secara jelas disebut GHIBAH.Ghibah berlaku diantara sebahagian orang dari umat islam terhadap sebahagian yang lain.Yang memang harus dilakukan baginda adalah menjelaskan dan mengungapkannya dalam bentuk nasihat dan kasih sayang baginda terhadap umatnya.Tetapi kerana baginda sudah dianugerahi sifat kemurahan hati dan akhlak yang baik ,maka baginda memperlihatkan wajah yang beseri dan tidak menghadapi kesukaran berhadapan dengan orang yang tidak disukainya.baginda bertindak sebegitu agar umat Islam meniru perbuatan baginda,agar dapat dihindari keburukan yang boleh menimpa umatnya dan mereka boleh selamat dari kejahatan dan tipu daya…(lihat di kitab FATHUL-BATI,10/469). Sumber dari Yussamir.


Kita amik la contoh RASUL kita utk kita ikuti...ye perlahan2 la...latih diri kita...kalau pasni ada org kata...(dah slalu sgt dah ayat mcm nie kita dengar kan...?)

       "Ala, Rasulullah lain dia Nabi kita...Pilihan Allah..kita nie manusia biasa jerr.."

Maka kita jawab la macam nie kat dia ( mungkin dia krg tau kot), 

  "Apa anda sudah lupa dgn firman Allah S.W.T. dlm Surah Kahfi? FIRMAN ALLAH..."Katakanlah, ‘sesungguhnya aku ini hanya seorang manusia seperti kalian......"

Nah, Nabi kita pon dari kalangan umat manusia jgk, kita pon manusia jgk...jadi kita mesti boleh lakukan jgk...btol x?Kalo Nabi ajar kita utk SENYUM, mksudnya ia pasti sst yg baik...jadi sama2 la kita mengembalikan semula Sunnah Rasulullah S.A.W. iaitu SENYUM... yg kian pudar di wajah kita...okke? sama2 lah kita cuba praktikkan dlm jiwa kita nie...istiqamah, jangan separuh jalan jer...

 So, sangat simple sebenarnya...antara nak ngn xnak jer utk kita...


SENYUM


saya tinggalkan anda semua dgn lagu yang saya suka nie...layan jom!



p/s: senyum biar bertempat jangan setempat!

Salam
-NMM-

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...