I WISH YOU

Friday, January 7, 2011

Hujan Oh Hujan! .:::. Senyumlah Kalian!

Assalamualaikum wbt.

Di kala hujan menemaniku malam ini, teringat pulak dekat lirik lagu Sudirman : "Hujan yang turun bagaikan mutiara...(seterusnya anda sambung sendiri yer...hehe)".

Musim hujan yang mengunjungi Pantai Timur Semenanjung ketika ini semakin menjadi-jadi. Pelbagai reaksi yang dapat kita lihat dari orang-orang di sekeliling...kita pastinya tidak boleh lari mendengar keluhan seperti ini...

"Alahai...hujan lagggiikk..."

"Adoiii, asyik hujan jer tiap2 hari, x kering la baju macam nie..."

"Susahnya nak pegi mana2, hujan tak berenti nih..."

"Tiap2 hari hujan, banjir la gamaknya..."

"Bila lah hujan nie nak berenti..?"

Hurm...kdg2 saya sendiri tidak terlepas daripada keluhan yang sebegitu. Moga Allah mengampuni kekhilafanku yang lepas. Amin. Namun,  hari ini saya mula tersedar bahawa kenapa lah mesti dikeluhkan soal hujan ini...Bukankah ianya turun di atas kehendak Allah S.W.T...Kenapa mesti selalunya kita melihat dari sisi negatifnya apabila hujan turun?Hujan hanya menjalankan tanggungjawabnya sahaja...bukankah hujan itu pembawa RAHMAT?

Iya, hujan itu RAHMAT.

Hujan itu kiriman Rahmat dari Allah S.W.T.



“Dan Dia lah (Allah) yang menghantarkan angin sebagai pembawa berita yang menggembirakan sebelum kedatangan rahmatnya (iaitu hujan), hingga apabila angin itu membawa awan mendung, Kami halakan dia ke negeri yang mati (ke daerah yang kering kontang), lalu Kami turunkan hujan dengan awan itu, kemudian Kami keluarkan dengan air hujan itu berbagai-bagai jenis buah-buahan. Demikianlah pula Kami mengeluarkan (menghidupkan semula) orang-orang yang telah mati, supaya kamu beringat (mengambil pelajaran daripadanya) .”
(Al-A’raf : 57)



Begitulah Allah mengisahkan bahawa hujan itu pembawa berita gembira untuk manusia dan pasti ada Rahmat Allah yang dikirimkan melalui turunnya hujan.


Sedarkah Kita? Bila hujan turun, rahmat dilimpahkan buat manusia. Sebab itu, Nabi Muhammad S.A.W. pun pernah berpesan, apabila hujan turun, DOA mustajab. Sekarang ini, di tempat Kita (Pantai Timur Semenanjung) hampir tiap-tiap hari hujan (dan saat saya menulis ini pon hujan masih belum berhenti ). Nah, jadi kita sangat beruntung kerana tiap-tiap hari ada masa untuk DOA menjadi mustajab. Kenapa lepaskan peluang dengan keluhan sia-sia di saat pintu-pintu langit sedang terbuka?

“Maka Kami bukakan pintu-pintu langit, dengan menurunkan hujan yang
mencurah-curah”
 (al-Qamar : 11)

BUkankah kita lebih beruntung saat ini berbanding dengan mereka yang berada di bumi yang tidak ditimpa hujan?


Maka, BERDOALAH.
Semoga Hari ini lebih baik dari semalam. Dan semoga, Hari esok akan lebih baik. Dalam ilmu tasawwuf Dan ilmu-ilmu fardhu Ain l ain pun Ada juga mengingatkan Kita tentang kebijaksanaan Allah. Teringat saya tentang doa yang diajarkan kepada saya sekian lama dahulu di sekolah. Doa ini dibacakan saat turunnya hujan.

                        “Allaahumma shayyiban naafi’an” (HR. Al-Bukhari)

Ulanglah doa ini berulang kali dan pintalah apa jua dari Allah untuk kehidupan anda. Selagi berpeluang untuk berdoa, jangan kita sekali-kali menyombongkan diri dan berpaling dari-Nya kerana Allah sangat membenci manusia yang sombong malah Allah lebih menyukai orang-orang yang suka meminta dari-Nya.

" Dan apabila hamba-Ku bertanya mengenai Aku, maka (jawablah) sesungguhnya Aku dekat. Aku memakbulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia meminta kepada-Ku"
(Surah Al-Baqarah:ayat 186 )



Berdoalah!Allah pasti Memakbulkannya!


Keajaiban DOA itu telah disebut berulang kali dalam kitab suci Al-Quran, dan Allah sentiasa menyediakan janji2 yg manis buat kita...iya, pasti ada jaminannya!tidak rugi beb!


Dan Tuhanmu berfirman, " Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Aku perkenankan bagimu...."
(Surah Al-Mu'min:ayat 60)


Sudah terlalu banyak awan memuntahkan hujan, apakah belum mencukupi lagi buat kita yang berada di Bumi?Sampai bila ia akan terus berkunjung ke sini? Lihatlah firman Allah S.W.T. yg bermaksud :

“Dan Kami turunkan hujan dari langit dengan sukatan yang tertentu, serta Kami tempatkan dia tersimpan di bumi; Dan sesungguhnya Kami sudah tentu berkuasa melenyapkannya. “
(Al-Mukminun : 18)

Wahh!Rupa-rupanya Allah turunkan hujan ADA SUKATAN. Baru Hari ini kita tahu, bahawa Allah turunkan hujan lebat kepada kita sekarang ini ada sebabnya, ada sukatannya. Kemudian, air itu akan disimpan di bumi. Bagi mereka yang belajar Sains, pasti tahu kan apa gunanya air ini disimpan di perut bumi?Selama mana? Itu semua rahsia Allah.

“Dan Kami hantarkan angin sebagai pembawa air Dan pemindah benih; maka dengan itu Kami menurunkan air (hujan) dari langit, kemudian kami berikan kamu meminumnya; Dan bukanlah kamu yang (berkuasa menurunkannya atau)
menyimpannya. ” (al-Hijr : 22)


Semoga Ada iktibar untuk peringatan Kita.

“Dan Allah jualah yang mengetahui rahsia langit Dan bumi Dan kepadaNyalah dikembalikan segala urusan. Oleh itu, sembahlah akan Dia serta berserahlah kepadaNya. Dan (ingatlah), Tuhanmu tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan.” (Surah Hud : 123)

La Tahzan...Usahlah bersedih dengan kedatangan hujan ketika ini kerana cuaca yang baik pasti akan hadir jua di ufuk sana...!






p/s: Bergembiralah dengan kedatangan hujan ini sebelum tibanya kemarau!

4 comments:

  1. saya suka band hujan. boley? hehe

    ReplyDelete
  2. rindu dengan suasana hujan kat klate.....suke, sbb sejuk jer......=) pasni xleh dh nak merasai suasana mcm tu.....pki st0kin...pki sweater....uhuhu....

    ReplyDelete
  3. yuhanis: haha, itu dikira awak suka hujan jgk kan?

    ema: i rindu smuanya mase kat umah sewa...huhu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...